zondag 18 augustus 2013

DIN 30 JUL - DON 1 AUG (dag 5-7)

Eénmaal buiten de grenzen van Hong Kong worden we onmiddellijk geconfronteerd met het taalprobleem. Het is het eerste land dat we bezoeken waar we geen woord van de taal spreken of begrijpen. De meeste Chinezen spreken tot overmaat van ramp ook geen Engels, zelfs de jongeren niet. Eergisteren (dinsdag) wilden we in het station van Shenzhen een nachttrein naar Yangshuo boeken maar we begrepen geen jota van wat de vrouw aan het loket allemaal uitkraamde. De mensen in de rij werden ongeduldig en we boekten dan maar een nachtbus aan een busloket waar men enige basiskennis Engels bezat. Aangezien onze slaapbus (geen zetels maar een soort minibedjes) pas om 18u40 vertrok, moesten we nog een dag zien te vullen in het voor toeristen vrij oninteressante en bloedhete Shenzhen. Het befaamde schildersdorp in de buurt vonden we niet (alweer omdat niemand begreep waar we heen wilden) en dus doodden we de tijd door een bezoek te brengen aan de plaatselijke kermis (viskraam met levende vissen!) en ons vervolgens af te koelen in het nabije openluchtzwembad. Geen toeristen te bespeuren in de wijde omtrek en vooral leuk om zien hoe onze jongens meteen speelkameraadjes maakten (die hadden duidelijk minder last van het taalprobleem).

Na een nachtrit van een dikke 12 uur kwamen we rond 7u 's morgens aan in de rivierstad Yangshuo, temidden van het prachtige karstgebergte. Het is hier heel toeristisch maar toch zien we weinig Westerlingen. Gisteren maakten we een eerste (motor)boottochtje op de Li-rivier en vandaag deden we een mountainbiketocht waarbij we ook een twee uur-durende bamboe-vlottentocht maakten op de Yulong rivier, een zijrivier van de Li-rivier. Het succes van deze tocht was vooral te danken aan onze plaatselijke gids 'Wendy' die ons enthousiast door haar prachtige geboortestreek gidste. De jongens vonden het in elk geval een topdag. Ze kochten beiden een grote waterspuit waarmee ze vanop hun vlot geregeld in de aanval gingen met andere kinderen en volwassenen. Een pretpark, maar dan in het echt!

Normaal gezien zouden we morgen een boottocht maken op de Li-rivier van Xingping naar Yangdi en terug maar aangezien we reeds vandaag 2 uur vaarden, besloten we om morgenvroeg naar Gullin te vertrekken, de grootste stad in het karstgebergte. Van daaruit gaan we de wereldbefaamde Longji-rijstterrassen bezoeken en vervolgens een trein zoeken die ons naar het uiterste Zuid-Westen van China brengt. Drie weken zijn eigenlijk veel te kort voor het traject dat we willen doen dus hopen we wat tijd te winnen door nu en dan een slaaptrein te nemen. Je spaart er bovendien nog een hotelnacht mee uit. Onze reis kwam wat traag op gang maar nu zitten we echt op volle snelheid. Vermeldde ik trouwens dat het Chinees bier Tsingtao erg lekker is? ;-)